• dummy header 01
  • ISATR1204 header 2
  • header3

8 tips voor effectieve beoordelingsgesprekken

10 december 2013 om 09.09 uur door ISA trainen op effect

December. Het einde van het jaar. De beoordelingsgesprekken komen eraan! Niet elke manager kijkt daar naar uit. De gesprekken kosten veel tijd en kunnen lastig zijn. Hoe kan je als manager effectieve beoordelingsgesprekken voeren?

Effectieve gesprekken

Hoe kun je een beoordelingsgesprek voeren met je medewerker waarin jij volledig de regie hebt? Dat efficiënt verloopt en dus binnen de tijd die je ervoor uit wilt trekken? Lees onze 8 tips voor een effectiever beoordelingsgesprek.

 1. Goede voorbereiding is het halve werk

Start ruim op tijd met de voorbereiding en pak de afgesproken doelen en resultaten erbij. Kijk terug op de voortgangsgesprekken en bekijk alle informatie over het functioneren dat je voor jezelf hebt vastgelegd gedurende het jaar. Noteer de concrete feiten bij elke doelstelling waar je op gaat beoordelen.

2. Begin met de eindbeoordeling

Vertel eerst kort en bondig wat de eindbeoordeling is. Dat haalt de ergste spanning weg.

3. Geef ook positieve aandacht

Haal de sterke kanten van de medewerker ook naar voren en laat je waardering merken. Heb het niet alleen over verbeterpunten, maar ook over sterke punten en hoe de medewerker die meer kan inzetten.

4. Vertel niets nieuws

Zorg dat de medewerker tijdens het beoordelingsgesprek niet wordt geconfronteerd met een totaal onverwachte beoordeling. Geef daarom regelmatig gedurende het jaar je mening. Spreek het direct uit als iets niet goed gaat en geef complimenten als je tevreden bent. Zie het beoordelingsgesprek als het moment om de balans op te maken en consequenties te benoemen.

5. Durf te confronteren

Wees eerlijk en concreet. Draai niet om de hete brei heen...en durf!

6. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn

Het is jouw beoordeling. Zorg wel dat de medewerker de overwegingen begrijpt.

7. Toon begrip bij een slechte beoordeling

Gebruik de lessen van het ‘slecht nieuwsgesprek'.

8. Rond het gesprek goed af

Vat de belangrijkste afspraken samen (of vraag de medewerker om dat te doen). Vraag hoe de medewerker het gesprek ervaren heeft. Licht eventuele consequenties van het gesprek toe (bijvoorbeeld als de beoordeling financiële gevolgen heeft). Eindig het gesprek positief, het liefst met een welgemeend compliment.

 Wil je weten hoe wij jou kunnen ondersteunen bij de beoordelingsgesprekken? Of bij de doelstellingengesprekken?  En wil je daar zelfs een effect garantie op? Neem contact op met één van onze trainers/ consultants.

 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Plaats een reactie