Waarom stel jij koude acquisitie uit?

De tijd dat jij gebeld werd voor een afspraak is voorbij. Je zal er zelf voor moeten zorgen dat jij in gesprek komt met potentiële klanten over jouw producten en diensten. Maar hoe doe je dat op een effectieve én leuke manier?  

Koude acquisitie is niet voor elke verkoper de meest geliefde activiteit. Het is vaak één van de eerste activiteiten die uitgesteld wordt. Herken je deze gedachten:

  • “Ik ga maandag maar niet bellen, want dat is volgens mij geen goede dag om te bellen.”
  • “Ik voel met niet helemaal top vanmiddag, dus ik kan beter morgen gaan bellen.”
  • “Laat ik eerst mijn e-mail doen, want dat moet ook gebeuren.”

En zo wordt koude acquisitie vaak vooruit geschoven en komt van uitstel vroeg of laat afstel. Terwijl we wel weten (en onderzoek ondersteunt dat) dat koude acquisitie nog steeds een succesvolle salesmethode is.

Je weet dat voorbereiding, een goede sales pitch en omgaan met tegenwerpingen belangrijk zijn. Maar hoe maak je het voor jezelf ook makkelijker en leuker, zodat je er ook echt mee aan de slag wil? 

Hieronder tref je vijf tips aan die ervoor zorgen dat je met effect èn met plezier aan de slag kan.

1. Doe op een paar momenten van de dag steeds een beetje

Ga niet een ellenlange lijst van prospects achter elkaar afbellen. Dan wordt het een afvinklijst. Doe op een paar momenten van de dag een paar calls achter elkaar, zodat je scherp blijft en niet op gaat zien tegen een hele lijst. Ook omdat je weet dat je veel mensen niet direct bereikt en je vervolgcontacten meteen moet inplannen op een ander moment.

2. Doe het ontspannen

Zorg dat je volledig relaxed bent als je belt. Hoe? Dat verschilt per persoon. De één die legt zijn benen op tafel en de ander loopt rondjes. Bel alleen als je ontspannen bent, dat maakt het gesprek leuk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander.

3. Doe niet aan een script

Natuurlijk moet je je argumenten en openingszin klaar hebben. Maar werk vooral niet met een script. Voer een dialoog, stel de juiste vragen en doe wat met de antwoorden. Laat de klant voelen dat het jouw eigen teksten zijn, waar jij in gelooft. Wees jezelf!

4. Doe het samen

Bel eens samen met een collega, om en om. Geef elkaar feedback op hoe het ging. Dit confronteert je met wat je goed doet (ook belangrijk om te weten) en wat beter kan. En de ander in actie zien stimuleert ook. Leren van en met elkaar.

5. Doe het met focus

Zorg voor een rustige omgeving en zet je e-mail, what’s app en andere afleiders uit. Heb focus voor die calls die je doet.

Meer weten over koude acquisitie? En hoe je het effectief kan inzetten voor je team? Neem dan contact op met onze trainers/consultants op 033-433 2400 of via info@isatraining.nl