De 6 gouden regels van klantvriendelijkheid

Simyo is dit jaar door de consumenten uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Maar wat is dat, klantvriendelijkheid? En wat kan je daar mee als je alleen business to business werkt? Klantvriendelijkheid is een gevoel dat overblijft na een interactie met een bedrijf of organisatie.

Uit het onderzoek (van SAMR en Beeckestijn Business School) blijkt dat klantvriendelijkheid niet gaat om grote gebaren, maar juist zit in de kleine dingen. Het gaat om beleving. Uit de spontane open antwoorden komt een beeld naar voren dat klantvriendelijke ervaringen die eruit springen en door mensen worden onthouden vaak een element van (positieve) verrassing in zich hebben. Veel daarvan hebben met de houding en gedrag van de medewerkers te maken. Medewerkers zijn vriendelijk en behulpzaam, tonen zich oprecht betrokken en geïnteresseerd, willen de klant een echte oplossing bieden voor zijn vraag en gaan hiervoor een stapje verder. Bovendien zijn ze kundig en worden beloften en toezeggingen netjes nagekomen.

Uit het onderzoek blijkt dat er 6 gouden regels zijn voor klantvriendelijkheid:
1.       Wees beschikbaar als de klant daarom vraagt.
2.       Kom de belofte na, die je in je communicatie hebt gedaan.
3.       Doe niet moeilijk over formaliteiten.
4.       Geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op.
5.       Val de klant niet onnodig lastig.
6.       Wees oprecht betrokken bij de klant.

Hoog scoren op klantvriendelijkheid betekent veel aandacht besteden aan wat de klant wil, verwacht en meemaakt in de contacten met de organisatie. Houding en gedrag van de medewerkers zijn daarbij cruciaal. Uit onderzoek blijkt dat regel 6: “Wees oprecht betrokken” de meeste impact heeft op de klanttevredenheid. Zorg dus voor oprecht betrokken medewerkers en je klanten zullen jouw organisatie als klantvriendelijk ervaren en daardoor loyaler en winstgevender kunnen worden.

Wil jij je organisatie klantvriendelijker maken? En meer weten over onze visie op klantvriendelijkheid en het werken aan oprecht betrokken medewerkers? En hoe dit bij onze opdrachtgevers tot concrete resultaten heeft geleid op het gebied van klanttevredenheid, klantloyaliteit en meerverkoop? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over klantgericht gedrag. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.